top of page
Foto van schrijverdajo

Forest Fwd in De Tijd: ‘Als bedrijven bos creëren, rendeert dat ook voor hen’

Een jaar geleden werden we geïnterviewd door de krant De Tijd. De 80 hectare nieuw gerealiseerde, lokale natuur waarover we toen spraken, is intussen al +100 hectare geworden. Onze visie, die bleef onveranderd (wat goed is moet je vooral behouden): samen maken we duurzaamheid tastbaar! Hieronder lees je de reportage die op 14 september vorig jaar gepubliceerd werd.



Met Forest Fwd assisteren de ondernemers Frank Missoel en Dajo Hermans ondernemingen bij de aanleg van bedrijfsbossen. Sinds de oprichting drie jaar geleden creëerde de start-up 80 hectare nieuwe biodiverse natuur in opdracht van een 40-tal klanten.


We lopen over een vlonderpad boven een moerassig terrein met een weelde aan waterplanten en wanen ons in volle natuur. Alleen op de achtergrond ruist het verkeer van de E40. We zijn in het Zeenbos in Zaventem, een stuk groen van 8,5 hectare dat is geadopteerd door onder meer het consultancybedrijf Deloitte, dat het ook beheert. Wat tot enkele jaren geleden een verwilderde site was, hebben medewerkers van het consultancybedrijf omgevormd tot een biodivers bos.


‘Enkele weken geleden organiseerden we hier voor de consultants nog een workshop bushcraften’, zegt Dajo Hermans, die samen met ondernemer Frank Missoul begin 2021 Forest Fwd (lees: ‘Forward’) oprichtte. Hermans richtte eerder het communicatiebureau Bereal/Bepublic op, Missoul deed hetzelfde met Amitabha (nu gekend als Het Sportburo), een uitzendbureau voor sportleraars- en coaches en een specialist in bedrijfsfitness. Beide ondernemers verkochten hun bedrijf om Forest Fwd op te richten.


Het bedrijf assisteert ondernemingen bij het opzetten van hun bedrijfsbos en natuurcreatie. ‘Wij willen bedrijven helpen hun duurzaamheidswaarden in de praktijk om te zetten’, zegt Missoul. ‘Niet door bomen te planten in Afrika of Zuid-Amerika, maar in een straal van 30 kilometer rond het bedrijf. Zo kunnen ze hun waarden niet alleen tastbaar maken, maar kunnen ze de groene plek ook benutten, zoals voor brainstormings, teambuildings of om af te spreken met klanten.’

Daar staat tegenover dat de klanten van Forest Fwd natuur creëren die minstens 22 jaar natuur blijft. Na die periode wordt de bestemming als bos wettelijk verankerd en moet het gebied bos blijven. Het bos moet daarnaast toegankelijk blijven voor het grote publiek.


'Geen liefdadigheid'


Na 2,5 jaar heeft de start-up 80 hectare natuurgebied en bos op de teller staan, voor een 40-tal Belgische bedrijven. Daarbij zitten namen als Toyota, ALD Automotive, Cartamundi, Deloitte, Volvo Trucks Gent, Winsol, Van Lanschot, Century 21 en Attentia.


Missoul en Hermans benadrukken dat het hen niet in de eerste plaats om liefdadigheid of idealisme te doen is. ‘Dat is wel mooi, maar je bereikt meer als alle partijen erbij winnen: de overheid, de maatschappij, de grondeigenaars en de investerende bedrijven. Elke euro die je in natuur investeert, brengt de maatschappij 10 euro op, blijkt uit studies. Maar dan moet het ook renderen voor de partij die die ene euro investeert.’


Klanten van Forest Fwd kunnen dat door de ecologische projecten te gebruiken in hun communicatie of in hun strijd om talent. ‘Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat klimaatverandering en ecologische duurzaamheid voor de jonge generaties op de arbeidsmarkt doorslaggevende factoren zijn om voor een werkgever te kiezen en er te blijven’, zegt Hermans. ‘Tot slot creëren onze projecten ook draagvlak voor grote bouwprojecten. Zo heeft Revive, de projectontwikkelaar van Nicolas Bearelle die mee is opgericht door Piet Colruyt, de voorbije 14 jaar naast de 260 hectare residentieel vastgoed 100 hectare natuur ontwikkeld.’

De nobele doelen nemen niet weg dat Forest Fwd rendabel wil zijn. ‘We zijn geen groene jongens, we zijn blauwe jongens - ondernemers - met een dikke groene rand. We maken dus een bescheiden winst, maar tot nu pompten we die terug in het bedrijf. Intussen hebben we twee mensen in dienst en werken we met nog eens zo veel freelancers. Tegelijk doet het deugd mee te bouwen aan een groenere omgeving. We kregen ons mooiste compliment van een ambtenaar van het Vlaams Agentschap voor Natuur en Bos: ‘Jullie zijn voor onze sector wat VTM eind jaren 80 was voor de VRT: een aanjager.’’


Engagement


De ondernemers kregen bij de ontwikkeling van hun start-up juridisch-technische hulp van United Experts, een Limburgse consultancygroep met expertise in bouw, milieu, omgeving, energie, bosbeheer en land- en tuinbouw. De groep is sinds de oprichting de derde aandeelhouder van Forest Fwd. Hermans: ‘Landmax, een van hun bedrijven, is gespecialiseerd in bos- en natuurbeheer. Ze hebben landbouwingenieurs, ecologen en juridische experten in dienst voor groenaanplant en -beheer en voor de aanvraag van vergunningen.’


Met die ondersteuning werkt Forest Fwd aan vrijwillige en niet-vrijwillige acties. ‘Bij vrijwillige acties gaat het zowel om de creatie van nieuw bos als om de opwaardering van bestaande, verwilderde percelen tot biodiverse natuurgebieden. Of we werken aan meer biodiversiteit op bedrijventerreinen', zegt Missoul. 'Voor groene pps'en (publiek-private samenwerkingen, red.), waarbij overheden op zoek zijn naar bijkomende financiering voor de vergroening van hun weinig waardevolle gronden, brengen wij geïnteresseerde bedrijven aan. We krijgen ook vaker vragen over de ontwikkeling van natuurplekjes in steden, een trend die in Nederland al volop loopt.’


‘De niet-vrijwillige projecten zijn bossen die aangeplant moeten worden als compensatie voor de kap van bomen bij bouw- en infrastructuurprojecten, zoals bij de uitbreiding van de Brusselse Ring, het chemiebedrijf Ineos of de staalreus ArcelorMittal.’


Bedrijfsbossen krijgen de kritiek dat sommige bedrijven ze gebruiken om moeilijke of dure duurzaamheidsdoelstellingen, zoals de reductie van hun CO₂-uitstoot, af te kopen. Hermans ontkent niet dat dat gebeurt, 'maar bij de vragen van bedrijven horen we dat bijna nooit'. 'Een bedrijf kan een Belgisch bos niet in rekening brengen in zijn CO₂-boekhouding. En bedrijven die duizenden tonnen CO₂ willen afkopen, hebben niet genoeg aan de beperkte en dure ruimte die in Vlaanderen beschikbaar is. Daarvoor moet je sowieso naar het buitenland. We merken bij onze klanten een eerlijk engagement, tot aan de top van de bedrijven. Daar zitten ook mannen en vrouwen met kinderen, die dromen van een groenere wereld.’


 


Attentia: 'Bedrijfsbos helpt in ons hr-beleid'


Het plan van het hr-dienstenbedrijf Attentia om een bedrijfsbos aan te leggen dateert al van 2019, maar pas na de coronacrisis lukte het om met Forest Fwd 1,2 hectare bos te ontwikkelen in Ninove.


‘Het bos is een logisch uitvloeisel van de bedrijfskeuze te focussen op twee van de zeventien duurzameontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties, leven op het land en gezondheid en welzijn', zegt Carine Huysveld, de CEO van Attentia. ‘Vierhonderd medewerkers hebben samen het bos aangeplant. En daarna is het blijven leven. Bij de eerste verjaardag van het bos hebben we er een familiewandeling en een feest georganiseerd.’


‘Het bedrijfsbos is geen losstaand initiatief, maar is een deel van ons CSR-beleid (corporate social responsability, red.)’, zegt Huysveld over de kritiek dat een bedrijfsbos vaak een doekje voor het bloeden is. ‘We lossen er niet in één klap het duurzaamheidsvraagstuk mee op. Maar samen met andere initiatieven is het wel een deel van de oplossing.’

Attentia ziet het bedrijfsbos ook als een initiatief in de war for talent. ‘Maar op zichzelf is het niet voldoende om sollicitanten te overtuigen. Wel helpt het om aan te tonen dat we het niet alleen bij goede intenties willen houden. Zeker bij jongere generaties of bij functies waar kandidaten kunnen kiezen uit aanbiedingen van meerdere werkgevers kan dat mee het verschil maken.’

Comments


bottom of page