• dajo

HLN, Forest Fwd en Natuurpunt zetten Vlaanderen in beweging met “Het Grootste Bos van Vlaanderen”

Bijgewerkt op: 23 jun.

De grootste bosactie ooit in Vlaanderen. Mét de strafste duurzaamheidscampagne. Dat is het opzet van Het Grootste Bos van Vlaanderen, een initiatief dat HLN, Forest Fwd en Natuurpunt dit najaar samen op gang trekken. “Samen met het bedrijfsleven én met elke Vlaming gaan we de duurzame mindshift die volop aanwezig is verder kracht bijzetten en woorden omzetten in daden”, zo klinkt het.



De doelstelling van Het Grootste Bos klinkt evident: met alle Vlamingen samen, op één weekend in november, zoveel mogelijk bomen planten. En dat op tien locaties, verspreid over de verschillende provincies. Om dat te realiseren slaan HLN, het grootste nieuwsplatform van Vlaanderen, Forest Fwd, de eerste private speler gespecialiseerd in bedrijfsbossen, en Natuurpunt de handen in elkaar.

“Vlaanderen heeft nood aan meer groen, aan meer natuur. Dat hebben we onder meer met z’n allen kunnen vaststellen tijdens de coronacrisis. Maar ook als je de extreme weersomstandigheden ziet waarmee we in ons land krijgen af te rekenen, weet je dat er hoognodig actie ondernomen moet worden. Op dat bewustzijn spelen we in met Het Grootste Bos van Vlaanderen”, zo luidt het bij de drie initiatiefnemers.

Het verhaal sluit bovendien aan bij de klimaatambities van de Vlaamse overheid, die tegen 2024 4000 hectare extra bos wil realiseren. “Het klimaatprobleem is een probleem op wereldniveau. Maar zelfs al krijgen we vanuit Vlaanderen met zo’n grote bosactie het probleem niet opgelost, dan nog is het van groot belang dat we er alles aan doen om bewustzijn te blijven creëren en de handen samen uit de mouwen te steken.”

Mensen verbinden

De actie draait om zoveel meer dan enkel boompjes planten, stelt Geert Dewaele van HLN. “Het zijn wij allemaal samen die het zullen moeten doen. En dus willen we met HLN en Het Grootste Bos van Vlaanderen zeker ook een verbindende rol spelen. Net zoals we dat bij De Ronde tegen Corona of VeloVeilig Vlaanderen hebben gedaan.”

De campagne zal in september bij het grote publiek gelanceerd worden. De aanplantactie zelf zal midden november plaatsvinden en wordt een event op zich, waaraan ook heel wat bekende gezichten zullen meewerken.

Intussen krijgen bedrijven vanaf nu de kans om mee partner te worden van Het Grootste Bos van Vlaanderen en zo hun duurzame boodschap kracht bij te zetten. Vandaag zijn al heel wat gesprekken bij verschillende bedrijven lopende. Partners krijgen zowel een eigen stuk bos, op één of meerdere locaties in Vlaanderen, net zoals ze ook aan de buitenwereld kunnen duidelijk maken hoe ze zelf het goede voorbeeld geven op het vlak van duurzaamheid.

Echt initiatief nemen

“We zien dat meer en meer bedrijven écht initiatief willen nemen, maar dat het vaak zoeken is naar héél concrete initiatieven, dicht bij huis en dus niet aan de andere kant van de wereld”, klinkt het bij Frank Missoul en Dajo Hermans van Forest Fwd. “Meer en meer bedrijven beseffen dat het niet volstaat om in een ver land CO2 te compenseren en intussen gewoon verder te doen. De partnerbedrijven die bij Het Grootste Bos van Vlaanderen komen aankloppen, zijn bewust met duurzaamheid bezig.”

Sofie Versweyveld van Natuurpunt: “De samenwerking kadert binnen onze doelstelling om vanuit Natuurpunt 700 hectare nieuw bos te realiseren tegen eind 2024. We doen dit samen met onze vrijwilligers, gezinnen en bedrijven. Daarbij geven we drie bosgaranties: slim aangeplant, met de juiste mix inheemse bomen. Goed beheerd, door duizenden vrijwilligers. En eeuwig beschermd, omdat we de gronden aankopen. Hierdoor is Het Grootste Bos van Vlaanderen verzekerd van een mooie toekomst.”

Bedrijven die partner willen worden van Het Grootste Bos van Vlaanderen, hebben nog tot eind deze zomer de mogelijkheid. Daarna wordt het startschot voor de publiekscampagne in heel Vlaanderen gegeven.


Interesse om partner te worden? Contacteer ons!