top of page
Foto van schrijverdajo

"Bedrijven investeren almaar vaker vrijwillig in natuur"

Forest Fwd te gast in de nieuwsstudio van Kanaal Z


Vlaanderen krijgt er dit plantseizoen - van november tot eind februari 2024 - zo’n 65 hectare bedrijfsbos bij met dank aan bedrijven die vrijwillig investeren in lokale natuur. Dat komt neer op circa 130.000 extra bomen. Ter vergelijking: dit is de oppervlakte van zo’n 90 voetbalvelden die bebost worden. Die becijfering maakten we bij Forest Fwd en konden we, samen met onze ervaringen, als studiogast toelichten in de nieuwsstudio van Kanaal Z. Maar dus: op het moment dat COP 28 in Dubai in gang wordt getrapt om het klimaatbeleid te bespreken, investeren bedrijven in Vlaanderen steeds meer in lokale natuur, zonder dat ze daartoe verplicht worden.

Het plantseizoen voor bedrijfsbossen startte dit jaar op 10 november met de aanplant van een IFF Bos, vlakbij de fabriek van dé wereldspecialst in smaak- en geurstoffen in Brugge. Tijdens het vallen van de bladeren ligt de sapstroom van bomen namelijk stil en het is meteen ook het beste moment om bossen aan te planten. Niet alleen natuurliefhebbers starten dan met het aanplanten van nieuwe bossen, ook bedrijven doen dat steeds vaker.


Dat konden we de voorbije jaren zelf vaststellen, als private speler die zich drie jaar geleden specialiseerde in de aanleg en het beheer van bedrijfsbossen en -natuur in België. We bevroegen de markt en becijferden dat alleen al dit plantseizoen zo’n 65 ha bos vrijwillig door bedrijven zal worden gerealiseerd.


Maatschappelijke problemen slim aanpakken

Opmerkelijk is dat bedrijven almaar vaker vrijwillig kiezen voor investeringen in lokale én publieke natuur, waarbij ze willen “teruggeven” aan de regio waarin ze gevestigd zijn. Onder meer ondernemingen zoals Deloitte, ALD Automotive, ADPO, Cegeka, What's Cooking?, Century 21 Benelux, AstraZeneca, DKV-ERGO en de Balie van Brussel trekken bewust deze kaart.


“De duurzame inspanningen van bedrijven gaan tegenwoordig verder dan het afvinken van de ESG-lijst. Nog te vaak wordt er gedacht dat ze dit enkel doen om de credits te kunnen opnemen in hun CO2-boekhouding, maar voor lokale bebossing in ons land is dat zelden mogelijk. Zowel grote als kleine bedrijven bebossen vrijwillig omdat men vanuit de bedrijfstop een maatschappelijk engagement wil aangaan”, zeggen Dajo Hermans en Frank Missoul van Forest Fwd. “Ze doen dit dikwijls naast het verduurzamen van hun eigen processen. En uiteraard zit er ook een win in voor die bedrijven: jonge mensen willen bv. almaar vaker voor een werkgever werken die lokaal duurzaam investeert. Maar méér groen doet ook meer verkopen, enz. Op zich is daar niets mis mee. Integendeel, het is via de noden en wensen van ondernemers dat we maatschappelijke uitdagingen slim kunnen aanpakken."

Opkomst van stadsbossen

Opvallend is trouwens ook dat veel van die bedrijven - groot en klein - bij voorkeur in stedelijk gebied natuur creëren in plaats van op de boerenbuiten. Stadsbossen schieten als paddenstoelen uit de grond in de Vlaamse rand op een boogscheut van Brussel, in Gent, vlakbij Antwerpen en bijvoorbeeld in Brugge.


“De natuur die we gaan realiseren voor ALD Automotive en LeasePlan in Zaventem of voor AstraZeneca, DKV Belgium-Ergo Insurance, en de Balie van Brussel in Sint-Pieters-Leeuw is daarvan een perfect voorbeeld”, aldus Dajo Hermans. “In volle woonbuurt planten we er bomen, maar in verschillende fases worden ook looppistes, picknickbanken of bv. speelnatuur voorzien. Het gaat dus om meer dan bomen planten. Deze bedrijven investeren in het leefbaarder, gezonder, aangenamer maken van de buurt waar hun medewerkers en klanten wonen. Ook dat is impact creëren.”

Klimaatconferentie

Drie jaar geleden waren we zowat het eerste private bedrijf dat zich specialiseerde in lokale natuurcreatie voor bedrijven. Intussen hebben we in totaal meer dan 100 hectare lokale, biodiverse natuur op de teller staan. Daarbij gaat het zowel om nieuwe natuur als over de optimalisatie van bestaande natuur tot boscreatie in het kader van boscompensatie.


“Elke euro die een bedrijf vrijwillig in natuur investeert brengt de maatschappij tien euro op. Dat is bijzonder sterk, maar we waken erover dat de investering ook loont voor de bedrijven die het initiatief nemen”, stelt Frank Missoul. “Terwijl men op de zoveelste Klimaatconferentie vooral discussieert, zien we dat heel wat bedrijven in actie zijn geschoten. We moeten niet naïef zijn en denken dat daarbij het probleem opgelost is, maar het toont wel de goodwill vanuit het bedrijfsleven en dus een positieve evolutie.”



Comentarios


bottom of page