• dajo

Crisis zet bij amper 1 op 5 bedrijven in Vlaanderen rem op duurzame investeringen

Goed nieuws voor Week van het Bos:

bedrijven blijven investeren in lokale bedrijfsbossen en -natuur


Ondanks de crisis blijven bedrijven investeren in ecologische duurzaamheid. Een groeiend aantal bedrijven heeft vandaag lokaal een eigen stukje bedrijfsbos of -natuur, en dat is goed nieuws. Slechts één op de vijf bedrijven in Vlaanderen zegt haar plannen uit te stellen “omdat het nu niet het juiste moment is”. Een meerderheid van zij die voorlopig de kat uit de boom kijken, wil de mogelijkheden volgend jaar opnieuw bekijken. Dat stelt Forest Fwd, een bedrijf dat gespecialiseerd is in bedrijfsbossen en -natuur, in aanloop van de Week van het Bos.


Sustainability, het woord is niet meer weg te slaan uit het bedrijfsleven. Ondernemingen zijn meer dan ooit op zoek naar manieren om duurzaam door het leven te gaan, en liefst zo concreet én lokaal mogelijk. Vooral bij de grote spelers speelt de verplichte CO2-compensatie daarbij een rol, maar het is in veel gevallen al lang niet meer de enige reden voor de realisatie van hun duurzame doelstellingen. Volgens Forest Fwd stippelen bedrijven in ons land almaar vaker bewust een sterk duurzaamheidsbeleid uit, niet in het minst omdat ze maatschappelijke impact willen hebben.

Forest Fwd polste 175 middelgrote en grote spelers in ons land over hun plannen om te investeren in bedrijfsbossen en/of -natuur. Wat blijkt? Ondanks de energiecrisis, de inflatie en de oorlog in Oekraïne is het merendeel van de bedrijven nog altijd bereid middelen vrij te maken voor dit soort lokale duurzame (eco-)investeringen. Gemiddeld doet een bedrijf er zo’n zes maanden over om de knoop door te hakken. Amper één op vijf bedrijven (20%) ziet de crisis als een hinderpaal en wacht voorlopig liever af vooraleer budget te spenderen aan een eigen bedrijfsbos of -natuur. Als reden luidt dan vaak: "Niet het juiste moment" of "niet binnen het huidige budget gezien de marktomstandigheden".

Toegevoegde waarde

Bij kleinere bedrijven en KMO's ligt dit percentage allicht iets hoger, al merken ze in de sector op dat sustainability bij het merendeel van de ondernemingen hoog op de agenda blijft staan.


"Bedrijven willen meer dan ooit lokaal impact hebben en zijn er zich van bewust dat dit maatschappelijk ook geapprecieerd wordt", zeggen Frank Missoul en Dajo Hermans van Forest Fwd. "Ondernemers zien een eigen bedrijfsbos vaak als een toevoegde waarde voor hun personeel, klanten en andere stakeholders. En dat is vandaag zeer belangrijk, zeker in tijden dat er zoveel vacatures blijven openstaan en consumenten kritischer met de dag worden. Bedrijven willen trouwens niet gewoon bomen planten, ze willen hun bos ook echt actief kunnen ‘benutten’.”

Lokale bossen

Van de bedrijven die aangeven dat ze wél interesse hebben maar noodgedwongen liever nog even wachten met een investering in een eigen bedrijfsbos of -natuur, geeft meer dan dan de helft (62%) aan dat ze de investering volgend jaar opnieuw zullen overwegen. En opvallend: ook het lokale aspect wordt belangrijker in het duurzaamheidsbeleid van bedrijven. Terwijl tot voor kort heel wat ondernemingen inspeelden op de trend om bij elk verkocht product een boompje te planten aan de andere kant van de wereld, is dat voor almaar minder bedrijven een must. Uit de bevraging blijkt zo dat 11 procent van de bedrijven bewust kiest voor bomen in het verre buitenland.

“In bv. heel wat Latijns-Amerikaanse landen is nog een pak méér ruimte dan hier, wat op het eerste gezicht meer opportuniteiten biedt qua CO2-compensatie aan goedkopere prijzen. Goedkoper dus, maar ook véél minder tastbaar, minder concreet en minder zeker of het ook allemaal gerealiseerd wordt", stelt Missoul. "En zeker sedert corona hebben we met z’n allen weer de natuur in onze achtertuin ontdekt, wat ongetwijfeld meespeelt in de toenemende vraag naar een bedrijfsbos op een boogscheut van de onderneming.”

Noden van het bedrijfsleven

Forest Fwd startte twee jaar geleden met de verkoop van bedrijfsbossen en -natuur op grote schaal in Vlaanderen, en bij uitbreiding in heel België. Het bedrijf is intussen uitgegroeid tot een sustainability partner voor heel wat bedrijven - waaronder spelers zoals Deloitte en Winsol - en noemt zichzelf een matchmaker tussen het bedrijfsleven enerzijds en vernieuwende natuur- en bosprojecten anderzijds. ​

“We zien dat bedrijven vaak met heel veel appetijt een sterk duurzaamheidsverhaal willen neerzetten, maar dat er soms nog weinig concrete mogelijkheden zijn. Daartegenover zijn er veel organisaties en vzw’s die met veel goede bedoelingen een aanbod hebben, maar te weinig oor hebben naar de noden van het bedrijfsleven", verduidelijkt Dajo Hermans. "Juist daarom willen we het allemaal zo tastbaar mogelijk maken en ervoor zorgen dat elk project actief mee geïntegreerd wordt in de bedrijfsvoering. Dat is waar de Vlaamse corporates en KMO’s nood aan hebben.”

Forest Fwd legde onder meer bedrijfsbossen aan voor Deloitte, Winsol, Attentia, Cartamundi en Rotary. Dit plantseizoen staan spelers zoals ALD Automotive, Cegeka, Volvo, Visma-Yuki, Century 21, Evolta, Toyota, Van Lanschot en vele anderen op de agenda.


www.forestfwd.be