Duurzaamheid verkoopt, maar alleen als het ook oprecht is. Daar zijn we al lang van overtuigd, maar nu wordt het ook bevestigd door onderzoek, waarover Intracto - één van de snelst groeiende digitale dienstengroepen van ons land - zopas nog berichtte. De cijfers spreken alvast voor zich: driekwart van de consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven bijdragen aan de maatschappij, het milieu en het welzijn van mensen. Bij de aanschaf van producten of diensten houdt liefst de ruime helft van de consumenten hier bewust rekening mee. Tegelijkertijd zijn consumenten ook zeer kritisch: zo’n vier op de tien wantrouwt claims als ‘maatschappelijk verantwoord’ of ‘duurzaam’. Duurzaamheid is dus zeker een must. Alleen: het moet méér zijn dan enkel een holle slogan of een groen sausje. We totally agree! En onze klanten ook, zoveel is intussen wel duidelijk.
Een oprechte duurzame aanpak: precies dat streven we bij Forest Fwd na met onze bedrijfsbossen en onze Green Scans. Wat we in de praktijk zien, is dat bedrijven die voor een eigen bos kiezen dat in eerste instantie ook uit overtuiging doen.
Spreek er maar eens over met één van de vele sustainability managers in ons land: ze zitten daar zelden of nooit als window dresser. Integendeel, ze kiezen bewust voor een bos vlakbij huis - en niet aan de andere kant van de wereld - zodat ze het in hun bedrijfsvoering kunnen integreren. Met andere woorden: ze tekenen niet in op een bos om zogezegd "hun plicht" te doen, ze willen oprecht hun personeel, hun klanten en alle andere stakeholders erbij betrekken.
Intracto geeft in haar jongste nieuwsbrief alvast vijf interessante tips om duurzaam te communiceren over je - jawel - duurzame bedrijfsinspanningen. Wij delen ze graag kort met je.
1. Wees transparant
Of je nu net begonnen bent aan je reis richting duurzaamheid of er al jaren mee bezig bent, in elke fase is het belangrijk dat je transparant bent. Niemand verwacht dat je bedrijf voor 100% duurzaam is, maar wees er wel eerlijk over.
2. Duurzaamheid als rode draad
Veranker duurzaamheid in al je activiteiten en zorg er dus voor dat al je medewerkers mee zijn met het verhaal. Anders komt je duurzame initiatief al snel oppervlakkig over. Sta je pas aan het begin van je avontuur, werk dan met een kleine groep van enthousiaste ambassadeurs.
3 Vermijd loze termen Iedereen heeft tegenwoordig de mond vol over duurzaamheid. En vervolgens gaat het over: groen, natuurlijk, bio, ... Zorg voor wat diepgang en kader goed waarom je bepaalde keuzes maakt. 4. Werk samen
Focus op het wij-gevoel. Duurzaamheid bereik je niet alleen, je hebt echt ook hulp nodig van andere stakeholders, zoals de consument, leveranciers, etc. Betrek ze bij het proces.
5. Verlies de lange termijn niet uit het oog Duurzaamheid gaat over de lange termijn. Verval daarom niet in slogans, maar voeg vooral de daad bij het woord.
Interesse in een eigen bedrijfsbos, vlakbij je vestiging en zonder zorgen?
Comments